Voortgezet Onderwijs
"Niet iedereen die dwaalt, is vérdwaald"
- J.R.R. Tolkien, In de ban van de ring, De reisgenoten
Een bezoek aan Concordia biedt de jongeren in uw klas een ontmoeting met alle aspecten van film en beeldende kunst. We willen graag hun nieuwsgierigheid, verbeelding en onderzoekende houding prikkelen en aanmoedigen. Met ons aanbod kunnen wij examenstof tot leven brengen, voor het vmbo, havo en vwo, we kunnen in overleg aansluiten bij:
Havo en vwo
Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw
Ontwikkelingen en experimenten binnen film (bijvoorbeeld Sergei Eisenstein, Duits expressionisme, Hollywoodgenres en animaties).
Kunst en esthetica
Anti-kunst en anti-establishment – komend najaar 2022 is in samenwerking met het Rijksmuseum Twente een film en kunstprogramma waar Futurisme centraal staat.
Kunst en vermaak
Film als amusement (bijvoorbeeld musicalfilm, Disney animaties).
Beeldende kunst in relatie met publiek: De kandidaat kan aangeven hoe vorm en inhoud bepaald worden door de vermaaksfuncties van kunst in relatie tot het daarbij betrokken publiek – passend bij onze expositie Doublet
Vmbo
Onze lessenserie de Beeldbastards past bij de eindterm; eindopdracht, productie en reflectief: voor leerlingen in het vak audiovisuele vormgeving betekent dit komen tot een geënsceneerde sb/ bg (stilstaand beeld/bewegend beeld) of een documentaire.
De onderdelen waarmee een kandidaat door de lessen geleid wordt zijn:
Oriënteren ∙ Beeldend onderzoeken ∙ Vaststellen ontwerp ∙ Uitvoeren ∙ Evalueren en beoordelen ∙ presenteren
Beeldbastards
Een lessen serie voor jonge filmmakers in het voortgezet onderwijs. Ontwikkeld samen met de Theatermakerij en De Stedelijke Mavo. Er zijn 3 lessenseries voor leerjaar 1, 2 en 3. De onderwerpen zijn: Film, Reclame of Vlog
De lessenserie bestaat uit werkboeken en lessonUp pagina, zowel online als in printversie. Er is een docentenhandleiding ontwikkeld met extra aandacht voor media wijsheid.
Het film-beeldeducatie aanbod
In overleg met de filmprogrammeur en/of educatie medewerkster
- Film keuze uit de programmering
- Film op aanvraag – u kiest zelf een film die u wilt delen met uw leerlingen
- Bezoek expo, in gesprek met kunstenaar en/of onze curator Petra Boonstra
- Aanbod op maat – bijvoorbeeld een combinatie van film, beeldende kunst en theater
Korte Filmpoule
De korte filmpoule leert leerlingen kijken naar film
Mocht u geïnteresseerd zijn in het aanbod, maar twijfelt u over de inhoud van de films dan kunt u een besloten preview aanvragen.
Het hele programma is samengesteld en ontwikkeld door Netwerk Filmeducatie, in samenwerking met Eye Filmmuseum en filmfestivals Cinekid, IDFA, IFFR en NFF.
Leerjaar 1 en 2
Live online
De invloed van de onlinewereld op het dagelijks leven wordt op verschillende manieren ervaren en verbeeld. Als gevaar, als noodzakelijk kwaad, maar ook als kans, als uitlaadklep of als verlengstuk van wie je bent. Hoe mediawijs zijn leerlingen en doorzien ze de keuzes van filmmakers in verhalen over (verschillende aspecten van) online media?
In dit zaalprogramma kijken leerlingen naar een compilatie van korte films waarin ze onderzoeken hoe de invloed van de onlinewereld op verschillende manieren in films verbeeld wordt. Per film worden leerlingen uitgedaagd om te reflecteren, te onderzoeken en goed te kijken met behulp van opdrachten die tussen het filmkijken door worden ingezet.
Filmselectie
Boek de volgende films en vertoon in onderstaande volgorde:
- Het internet – (Jelle Pothoven, 7 min, fictie)
- #tagged – (Martijn Winkler, 12 min, fictie)
- Swipe – (Niels Bourgonje, 6 min, fictie)
- #pestverhaal – (Eef Hilgers, 15 min, documentaire)
- Toni with an I – (Marco Alessi, 12 min, fictie)
- Totale duur films: 52 min
- Totale duur programma: ca. 90 min inclusief gesprekken met de leerlingen over het geen se gezien hebben.
Leerjaar 2 en 3
Film natuurlijk
Bijzondere en urgent: korte films over klimaatverandering. Hoe is de relatie tussen mens en natuur verbeeld? Welke boodschap en welk gevoel haal jij uit de film en hoe heeft de filmmaker dat voor elkaar gekregen? In dit programma komt zowel de complexiteit van het klimaatprobleem als de veelzijdigheid van het medium film aan bod. Van een dystopische animatie tot een activistisch portret, van een grappige vlog tot een observerende documentaire. En...actie!
In dit zaalprogramma kijken leerlingen kijken naar een filmcompilatie waarin ze ontdekken dat de relatie tussen mens en natuur op hele uiteenlopende manieren kan worden verbeeld. Zonder schokkende beelden te laten zien, worden leerlingen wakker geschud en aan het denken gezet. Leerlingen worden uitgedaagd om te reflecteren op de films, te onderzoeken hoe het maakproces eruitziet en wat de films met hen doen.
Filmselectie
Boek de volgende films en vertoon in onderstaande volgorde:
- JovannaForFuture (Mirjam Marks, 15 min, documentaire)
- Kippenkracht (Maria Philips, 12 min, fictie)
- Hybrids (Florian Brauch e.a, 6 min, animatie)
- M6nths (Eline Helena Schellekens, 12 min, documentaire)
- Human Nature (Sverre Frederiksen, 2 min, animatie)
- PolarBarry (Wouter Dijkstra, 5 min, animatie)
- Totale duur compilatie: 52 min
- Totale duur van programma: ca. 90 min inclusief gesprekken met leerlingen
Leerjaar 4, 5 en 6
Ontdek de maker
Tijd om het makerschap te bestuderen. Wie is de maker van een film en hoe ziet het maakproces eruit? Hoe wordt het verhaal verteld? Kritische kijkers maakt beeldbewuste makers. Schuilt er een filmmaker in jou?
In dit zaalprogramma kijken leerlingen naar een compilatie van korte films waarin ze het maakproces en het makerschap van films onderzoeken. Leerlingen leren hoe het maakproces de film heeft beïnvloed en denken na over de keuzes die zij zouden maken als de ze in de schoenen van de maker zouden staan.
Filmselectie
Boek de volgende films en vertoon in onderstaande volgorde:
- De puberale puber-aal (Eli Idsart, 3 min, animatie)
- Mama’s as (Caspar Commijs, 19 min, fictie)
- Kraaiennest (Flynn von Kleist, 13 min, fictie)
- De man die achter de horizon keek (Martijn Blekendaal, 26 min, documentaire)
- Totale duur compilatie: 61 min
- Totale duur van programma: ca. 90 min inclusief de gesprekken met de leerlingen
Kosten per leerling € 4,50
Beeldende kunst
Bezoek onze beeldende kunstpagina
Hier vind je onze agenda, kunstkijk tips, virtuele tours, een kijkje achter de schermen, readers en publicaties en meer.
In overleg kunnen we ontmoetingen organiseren met kunstenaars, onze programmeur en educatie aanbod op maat.