Ook interessant
Charlotte Schleiffert & Ronald de Bloeme,
Charlotte Schleiffert & Ronald de Bloeme di 21 nov 2017
info
Tinkebell. How on earth should this be art? Expositie Expositieruimte Langestraat 56

De expositie wordt op 8 april vanaf 15 uur geopend.

Kinderen die een boomhut bouwen. Een excursie naar de Zuidas. Een zelfgefokt kippenras. Een radiostation. Zomaar een opsomming van kunstwerken die net zo goed géén kunst hadden kunnen zijn.

En waarom is het dan wel kunst? Om te beginnen is er de simpele reden dat er in al deze gevallen een kunstenaar is die heeft gezegd 'dit is mijn kunstwerk'.

Van 8 april t/m 2 juli zijn onder meer bovenstaande 'niet'kunstwerken te zien in de expositie How on earth should this be art, samengesteld door gastcurator TINKEBELL. Lees hieronder het achtergrondverhaal.

Met werken van: Tessa Hendriks, Daan Samson, Koen Vanmechelen, Jeroen Jongeleen, Circus Engelbregt, Sjef Meijman, Rob Scholte, Moritz Ebinger en TINKEBELL..

Tessa Hendriks is ook wel bekend als het boomhuttenmeisje; in één van de platanen op de Klokkenplas gaat ze, hopelijk met jouw hulp, een boomhut bouwen. Hoe je dan bij kan dragen? Door materialen aan te leveren, waarmee zij en een heleboel kinderen, aan de slag kunnen. Deze materialen kan je vanaf 8 april langsbrengen bij ons pand aan de Langestraat.

Moritz Ebinger gaat, in samenwerking met TV Enschede FM, elke week radio maken. Hiervoor nodigt hij iedereen uit om mee te doen. JIJ de kunstenaar, JIJ de wetenschaper, JIJ de muzikant; op deze thematiek mag je geluidbijdrages aanleveren om te laten horen op Radio Concordia: nooit gehoord-soms gestoord. Wil je iets aanleveren, mail dan naar moritz.ebinger@planet.nl.

"Niets zo ongrijpbaar als de kunst. Hoe bepaal je wat kunst is? Hoe herken je een kunstwerk? Wat is de impact?

Vragen waar geen eenduidig antwoord op te geven is, behalve dat het altijd start met de context. Kunst bestaat slechts binnen haar eigen context. Zat de verf nog in de tube die naast het doek lag, dan was het nog geen schilderij en daarmee in de meeste gevallen nog geen kunstwerk.  Echter, wanneer deze tube verf en het lege doek op een sokkel in een museum lagen of op een andere manier door een kunstenaar tot kunst was bestempeld, dan had je van een ‘ready made’ kunstwerk kunnen spreken.
Dit is een simpel voorbeeld om uit te leggen hoe context te allen tijde het kunstwerk bepaalt. En wie bepaalt de context? Juist, dat is de kunstenaar. Kunst maken is dus het bepalen van context.

Nu een moeilijkere. Want als alles kunst kan zijn, hoe de kunst te herkennen?

In 2015 werd er op de grootste kunstbeurs in Amerika, Art Basel Miami, te midden van het publiek een vrouw neergestoken. Ondanks het bloed dat alle kanten opspatte deed in eerste instantie niemand iets. Waarom? Omdat de context, een kunstbeurs, er voor zorgde dat mensen er vanuit gingen dat de steekpartij een kunstperformance was.

Ik ben zelf kunstenaar. En dat betekent dat ik deze steekpartij zelfs met terugwerkende kracht kan opeisen als mijn kunstwerk. Ik kan er foto's van presenteren met mijn naam er onder. Ik kan het tentoonstellen en ik kan het verkopen. Het kunstwerk zou dan niet zozeer de steekpartij zelf zijn als wel het opeisen van de steekpartij als kunstwerk. Zo simpel, en zo ingewikkeld is het tegelijkertijd.

Om het nog complexer te maken is er nog de vrijheid om jezelf vanaf nu kunstenaar te noemen. Iedereen dit dit leest kan dat doen en daarmee ís het ook zo.

Als een kunstenaar de context bepaalt,  de context het kunstwerk maakt en iedereen een kunstenaar kan zijn, dan kan alles vanaf nu een kunstwerk zijn.

Gelukkig mogen we altijd blijven stellen dat een kunstwerk een slecht kunstwerk is.

Maar waarom moet het zo ingewikkeld? Waarom kunnen we niet gewoon met elkaar afspreken dat een kunstwerk of in een lijst aan de muur hangt of op een sokkel onder een vitrine staat?    

Het antwoord is nee, dat kan niet. Simpelweg omdat de kunst bij uitstek de context is waarin geen regels gelden. En wanneer je hier toch regels gaat opleggen, dan wordt er een nieuw woord bedacht voor dat wat kunst was, buiten de afgesproken kaders.

Het is niet voor niets dat steeds meer kunstenaars er steeds vaker voor kiezen hun werk buiten die van de reguliere kunst-context te presenteren. In genoemd voorbeeld op de kunstbeurs in Miami werd iets wat zeker niet was bedoeld als kunstwerk, voor kunst aangezien. Hierdoor werd het door omstanders, zoals menig kunstwerk met grote en vaak heftige boodschappen met een lach voorbij gelopen in een zelfde setting. Waarom? Door de omgeving: Wanneer mensen verwachten dat ze ergens mee ‘geconfronteerd’ gaan worden kan iets makkelijk worden afgedaan als ‘ach, het is maar kunst’ en daar gá je dan als kunstenaar met je heftige beelden en je mooie geëngageerde werk.

Tabo Goudswaard was in 2015 en 2016 intendant van het tijdelijke fonds ‘the art of impact’. Hiervoor selecteerde hij twee jaar lang kunstprojecten met een maatschappelijke of politieke impact. (www.theartofimpact.nl) Het is niet vreemd dat de geselecteerde kunstprojecten zelden gepresenteerd worden op plaatsen waar je normaal gesproken naartoe gaat om eens even lekker ondergedompeld te worden in een warm kunstbadje. De verwachting zelf, van wat aangetroffen zou kunnen worden in dat kunstbadje maakt namelijk in veel gevallen dat er weinig overblijft van wat er aan potentiele (mentale) impact behaald had kunnen worden. Haal je de kunst echter uit de context van waar je haar verwacht, dan heeft de kunst, meer dan in bijvoorbeeld een museum, de mogelijkheid je daadwerkelijk anders naar de wereld te laten kijken. Inderdaad, dan heeft de kunst de potentie om grote veranderingen teweeg te brengen, zónder dat u in de gaten had dat het een kunstwerk was wat u daartoe had aangezet.

Mensen vragen me weleens over mijn werk, ‘Hoezo is dat dan kunst?’

Ik antwoord dan dat het de context is die de kunst bepaalt. Dat ik de kunstenaar ben en dat ik dus die context bepaal. En dat de juiste vraagstelling moet zijn: gebeurt hier iets wat interessant is? En mijn antwoord daarop is dan ‘Ja’." TINKEBELL.

How on earth should this be art?, Tinkebell.

Ga je mee?

Nodig iemand uit om met u mee te gaan naar de voorstelling How on earth should this be art?. Als u het onderstaande formulier invult, krijgt degene die u uitnodigt automatisch bericht.

Mijn gegevens:

Gegevens van degene die u wilt uitnodigen: