
Alex Jacobs en Ellemieke Schoenmaker werken sinds 2007 samen als kunstenaarsduo V&B. Het combineren van historische referenties met nieuwe media en populaire cultuur, is een duidelijk handelsmerk van het duo.
Voor V&B zijn de oude meesters een continue inspiratiebron. Beelden, composities of poses worden gesampled en bijeengevoegd tot een verhaal over hun bestaan als kunstenaar in de markt en in de kunstwereld. Dat resulteert in installaties met levensechte zelfportretten en schilderijen, virtuoos geschilderd in gemeen felle, glanzende neonkleuren waarin de kunstenaars zichzelf, de kunstwereld en het verlangen om succesvol te zijn, op de hak nemen. Ze stellen zaken aan de orde als welke kunstenaar breekt door, en waarom eigenlijk? Wat is in vredesnaam een goed schilderij?
De liefde van V&B voor de oude kunst bestaat vooral uit interesse in de traditie van de schilderkunst, ambacht en techniek. Wanneer er naar schilderijen uit de Gouden Eeuw gekeken wordt, valt op dat ze vaak overvol zijn. Die neiging heeft het duo ook, om te vullen en om met sterke contrasten te werken. Bij Rembrandt valt misschien een lichtval op die ze kunnen gebruiken, bij een ander werk de compositie die ze overnemen. Ze lenen klassieke poses, zoals die van Napoleon op een steigerend paard geschilderd door Jacques Louis David. Dat werd Schoenmaker op een fiets met een hoedje van papier.
The Grace Of Maybe is een expositie met nieuw werk van het duo.