Joystick

by Madison Bycroft
  • Beeldende kunst
  • MIDDLE ang.   .Still--
    “Een joystick is een navigatieapparaat. Een selectieapparaat, oriëntatieapparaat, genotsapparaat.” De spelomgeving ‘Joystick’ van Mads Bycroft is een uitnodiging om alles dat we weten over het vinden van onze weg, af te leren.

    Joystick maakt deel uit van Sickhouse's jaaronderzoek 'Radical-Joy-Resistance', waarin de rol van spel binnen activisme en de kracht van vreugde, plezier en humor in de beweging van verzet worden onderzocht.

     

    “Een joystick is een navigatieapparaat. Een selectieapparaat, oriëntatieapparaat, genotsapparaat.” De spelomgeving ‘Joystick’ van Mads Bycroft is een uitnodiging om alles dat we weten over het vinden van onze weg, af te leren. Met geduld en nieuwsgierigheid en zonder doelen dwaal je rond in een fantastische overstroomde wereld gemaakt van collages. Oriëntatie en intentie zijn niet statisch in de joystick; ze verschuiven afhankelijk van de locatie, het weer, het zeeniveau en andere omgevingsfactoren in de game. 

     

    Mogelijk kom je een van de zeven bazen tegen die zeven eilanden bevolken. Ieder van hen zingt een lied over hun locatie: Above, Below, The Side, The Front, The Back, Elsewhere en The Middle.

     

    In dit werk gebruikt de speler/viewer een aangepaste gamecontroller met twee joysticks en één knop. Joystick is een participatief meerkanaalsproject, gemaakt tussen 2021 en 2024, aanvankelijk in samenwerking met Ubisoft en Carreau Du Temple.  

     

    The Overkill Festival
    Joystick maakt deel uit van Sickhouse's jaaronderzoek 'Radical-Joy-Resistance', waarin de rol van spel binnen activisme en de kracht van vreugde, plezier en humor in de beweging van verzet worden onderzocht. De resultaten van dit onderzoek worden van 20 tot en met 24 november gepresenteerd op festival The Overkill.

     

    Madison Bycroft
    Door te werken met video, beeldhouwkunst en performance strekken de huidige interesses van Madison Bycroft zich uit tot vormen van lezen en schrijven, expressie en weigering. De politiek van onleesbaarheid en leesbaarheid wordt onderzocht door middel van taal en materiaal, waarbij de vraag wordt gesteld hoe ‘zin’ wordt ingekaderd door historische contexten, vooroordelen en machtsstructuren.

     

    Bycroft is geïnteresseerd in hoe we ‘lezen’ (in de bredere zin) en begrip opnieuw kunnen voorstellen, niet als doelgericht op prestatie, maar als een relatie die zweeft en ruimte maakt – ondoorzichtig, dwalend, gebroken en zwevend.

     

    Madison Bycroft (zij/hen), geboren in 1987 in Tarntanya (Adelaide, Australië), woont en werkt in Marseille, Frankrijk en is docent van de groep FKA Critical Practices bij Artez, in Arnhem.

     

    Bycroft is afgestudeerd aan de University of South Australia (2013), het MFA-programma aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam (2016), en is momenteel fellow bij de Villa Medici in Rome.

    Media