
De jonge Palestijn Mohamed Jabaly is in 2014 net op uitwisseling in Noorwegen als de grenzen van zijn woonplaats Gaza voor onbepaalde tijd sluiten. Dat zorgt voor een serie aan problemen, onder meer omdat de Noorse overheid zijn Palestijnse paspoort niet erkent. Jabaly is ‘statenloos’ en ook de aanvraag voor een werkvergunning wordt afgewezen, omdat de selfmade filmmaker niet de gewenste diploma’s heeft. Hij zit ‘vast’ bij zijn gastgezin in de boven de poolcirkel gelegen stad Tromsø en kan niet reizen – wat de reden is dat hij bijvoorbeeld de vertoning van zijn debuutfilm Ambulance (2016) op IDFA niet kan bijwonen.
Q&A met Mohamed Jabaly
Life Is Beautiful ging in wereldpremière op het IDFA in 2023 en werd er bekroond met de prijs voor de beste regie. Dit jaar presenteert Mohamed Jabaly zijn nieuwste film op het IDFA en komt hij voor één dag naar Concordia voor een nabespreking bij Life Is Beautiful. De film is eenmalig opnieuw te zien in het kader van de videotentoonstelling Landscape, Disrupted met werken van kunstenaars die weigeren zich te onderwerpen aan bestaande patriarchale en koloniale structuren.
In de huidige politieke situaties in de wereld, is het bevragen van bestaande systemen en het herwinnen van een narratief, een urgent thema. In de door Sirin Bahar Demirel samengestelde expositie “Landscape, Disrupted” behandelen we dit gegeven, met videowerken die te beschouwen zijn als een vorm van micro-resistance. Het werk van Mohamed sluit hier naadloos op aan en bevraagt op een heel eigen en aangrijpende wijze de situatie in zijn geboorteland: in afwachting van een rechterlijke uitspraak en tijdens een treurigstemmende tocht langs de politieke en bureaucratische logica, filmt Jabaly zichzelf en zijn Noorse vrienden en collega’s in de sereniteit van het besneeuwde, spectaculaire Noorse landschap, een bruut contrast met de hachelijke beelden en berichten die hij van familie en vrienden uit Gaza krijgt. Intussen stelt de hechte film- en kunstenaarsgemeenschap in Tromsø alles in het werk om Jabaly te steunen.
Na afloop van de film gaat Concordia's curator beeldende kunst Petra Boonstra in gesprek met Mohamed Jabaly.
Ondertiteling
Engels
Entree
Let op: dit programma is in het Engels