Liza Wolters

24/7 videokunst in de etalage
  • Beeldende kunst
  • Liza-Wolters--videokunst-in-de-etalage
    Liza werkt met fotografie, video, taal, installatie en publicaties. De spanning die ze vroeger ervoer bij het kijken naar live televisie, ervaart ze nu wanneer ze momenten van toeval en kleine handelingen registreert.

    Liza Wolters (1992) exposeert het videowerk It could be about … (until the conversation ends and we will continue to do something else) in de etalage. Dit tweeluik bestaat uit in Enschede gefilmde beelden in combinatie met een associatieve tekst. De tekst is geschreven in reactie op de beelden en haar overdenkingen tijdens haar verblijf in Enschede.

     

    Het werk van Liza Wolters is een combinatie tussen haar eigen herinneringen, alledaagse situaties die ze tegenkomt waarin ze geraakt wordt en de associaties die ze hierbij heeft. Momenten van toeval en vluchtige gebaren worden geregistreerd en soms geregisseerd. Ze werkt onder andere met fotografie, video, taal, installatie en publicaties. 

     

    Met EXPO5, onze etalage-expositieruimte aan de Langestraat 56, bieden we je een andere manier van kunstbeleving die onbedoeld zeer actueel is. De videokunst in EXPO5 is door iedereen die langs loopt (of fietst) op een veilige manier te bekijken. Bovendien kun je op deze manier kunst ervaren in een expositie-context zonder daadwérkelijk een kunstinstelling te hoeven bezoeken.


    Concordia laat graag de brede reikwijdte van de beeldende kunst zien, en de diversiteit in materialen en toepassingen. Daarom is er sinds juni in de nieuwe 'ruimte' EXPO5 24 uur per dag, 7 dagen per week nationale videokunst te zien. Dit gebeurt in estafette-vorm; elke kunstenaar kiest daarbij zijn of haar opvolger.


    Videokunst is onder andere zo interessant om het experimentele karakter van het gebruik van het medium film. Het heeft een andere opzet dan bij reguliere film. Zo is er (vaak) geen plot, is de tijdspanne kort en dienen vaak het medium met al haar mogelijkheden en beperkingen als onderwerp. Een simpele registratie van een gebeurtenis kan in de presentatie van videokunst een lading meekrijgen die verder gaat dan het registrerende karakter alleen. Deze gelaagdheid heeft een grote aantrekkingskracht. Iedereen met een smartphone kan een filmpje kan maken. Maar videokunstenaars kunnen ons in een wereld vol bewegende beelden en mediageweld nog steeds de schoonheid van dit fenomeen laten zien. Videokunstenaars gebruiken een medium dat heel dicht bij ons ligt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van film in instagram-stories en TikTok. Middels dit inmiddels alledaagse medium, koppelen deze kunstenaars fantasie aan de zichtbare en tastbare wereld.

    Media