
Bij het Monsterproject gaan kinderen zélf aan de slag met het creëren van een monster. Dit monster wordt vervolgens door studenten van Hogeschool Saxion als inspiratie gebruikt voor het creëren van een nieuw monster. De monsters komen terug in apps, games, boeken, animatiefilms, bordspellen, 3D-brillen etc.
Het monsterproject is een van oorsprong Amerikaans project dat door kunstenaars is ontwikkeld voor kinderen.
Draken, grote gevaarlijke dieren, afzichtelijke en angstaanjagende wezens, gedrochten, misbaksels en mormels; het zijn allemaal monsters. Monsters zijn van alle tijden, plaatsen en culturen; het monster van Loch Ness, Dracula, het monster van Frankenstein, de Yeti en het koekiemonster. Kinderen vinden het spannend om te fantaseren over monsters. Schrijvers, filmmakers en kunstenaars vinden in monsters een dankbaar thema. Het boezemt angst in, kan woede en gevaar verbeelden en daagt uit om overwonnen te worden.
Bij het Monsterproject gaan kinderen zélf aan de slag met het creëren van een monster. Dit monster wordt vervolgens door studenten van Hogeschool Saxion als inspiratie gebruikt voor het creëren van een nieuw monster. De monsters komen terug in apps, games, boeken, animatiefilms, bordspellen, 3D-brillen etc. De monsters van de leerlingen en de studenten worden samen geëxposeerd bij Concordia, met een feestelijke opening voor de makers. op 28 juni 2023 om 15.00 uur
Van concept tot iets nieuws
Kinderen leren hoe een concept (hun tekening) zich kan ontwikkelen tot iets nieuws. Ze ontdekken wat hun idee bij anderen kan bewerkstelligen. Ook leren ze dat creativiteit veel verschillende vormen kent.
Studenten gebruiken de fantasie van kinderen als inspiratiebron. Ze leren voort te borduren op een idee en doen ervaring op met het verder ontwikkelen van een concept. Ook leren studenten hun resultaten zo te presenteren dat het voor kinderen toegankelijk en begrijpelijk is.
De samenwerking
De leerlingen van de windroos krijgen een workshop in het ontwerpen van een eigen monster en maken een beschrijving van de wereld waar hij in leeft, welke vrienden hij heeft, wat hij graag eet enz.. De studenten van Creative Media and Game Technologies maken van de tekeningen 3d vertalingen en gaan met de leerlingen in gesprek over de vertaling van tekening naar 3d animatie en de verhaallijn. Voordat het uiteindelijke product af is mogen de leerlingen het nog een keer testen en hun mening geven.